Kommerskollegium söker verksamhetscontroller för biståndsverksamheten

Arbetsuppgifter

Du kommer att bistå myndigheten med att utveckla arbetet med det handelsrelaterade biståndet. Du kommer att se över existerande verktyg och rutiner och ta fram nya för att stärka vår förmåga att planera och följa upp vårt handelsrelaterade bistånd. Områden som kan vara aktuella är bland annat fördelning av medel och sekundering. Du kommer att arbeta nära både vår controller och ekonom samt vår enhet för handelsrelaterat bistånd.

Andra arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområde förekommer.

Kvalifikationer

Vi söker dig med en relevant högskoleutbildning. Du har flerårig erfarenhet av arbete som verksamhetscontroller samt erfarenhet av att arbeta strategiskt och processinriktat. Du har tidigare arbetat som controller med biståndsrelaterad verksamhet på en statlig myndighet. Vi ser det som meriterande om du dessutom har arbetat med handelsrelaterade frågor.

Du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift på svenska, är en van användare av de vanliga Office-programmen.

Arbetsuppgifterna kräver att du är strukturerad, självgående och lösningsfokuserad. Rollen som controller innebär ett nära samarbete med chefer och medarbetare på kollegiet, därför är det viktigt att du är duktig på att samarbeta och skapa goda relationer. Det är också viktigt att du är pedagogisk och har lätt för att föra fram budskap och prata om verksamhetsutveckling och styrning med personer utan sådana kunskaper.

Om arbetsplatsen

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel.

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare och vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm.

Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/

Du kommer att ingå i den administrativa enheten som har en central funktion för verksamheten. Enheten består av ett tiotal medarbetare som arbetar med operativt och strategiskt stöd inom bland annat IT, registratur, arkiv, HR, ekonomi, upphandling, kontors- och fastighetsadministration samt juridik.

Prenumerera på lediga tjänster på Kommerskollegium