Trade Academy
Trade Academy är en handelspolitisk och handelsfrämjande utbildning för personer som jobbar med internationell handel och handelsfrämjande i utvecklingsländer. Syftet med utbildningen är att stärka deras förmåga att göra handelspolitiska analyser och att utöka deras kapacitet inom exportfrämjande arbete.
Kommerskollegiums uppdrag handlar om att skapa goda förutsättningar för utvecklingsländer att delta i internationell handel och bidra till hållbar utveckling. En del i detta är Trade Academy – utbildande insatser som syftar till kapacitetsutveckling. Det finns två olika grenar inom utbildningen - Trade Academy Trade Policy och Trade Academy Trade Promotion.
Trade Academy Trade Policy
Trade Academy Trade Policy är en ettårig handelspolitisk utbildning för tjänstepersoner inom offentlig sektor i utvecklingsländer. Deltagarna arbetar med handelspolitiska frågor på till exempel myndigheter och ministerier i sina respektive länder. Syftet med utbildningen är att stärka deras färdigheter inom handelspolitik och hållbarhet, så att de kan bidra till institutionell förändring i sitt land. Utbildningen fokuserar på att stärka deltagarna inom handelspolitisk analys.
Kursens innehåll
Utbildningen speglar handel ur ett tjänstemannaperspektiv och ger en helhetssyn på handelspolitik. Den belyser hur olika sakfrågor hänger samman och hur handelspolitiken berör och berörs av andra politikområden. Hållbarhetsperspektivet genomsyrar hela programmet, eftersom en väl utformad handelspolitik kan bidra till ökad hållbarhet – såväl ekologisk som social och ekonomisk.
Intervjuer med deltagare
Trade Academy Trade Promotion
Trade Academy Trade Promotion är inriktad på att stötta företag till ökad export och den här utbildningen pågår under en månad. Deltagarna arbetar på en handelsfrämjande organisation i ett utvecklingsland. Kursen genomförs i hybridformat och väver ihop handelsfrämjande med handelspolitik.
Kursens innehåll
Utbildningen ger kunskap om handelsfrämjande och hur handelspolitik påverkar internationell handel. Utbildningen stärker också deltagarnas kunskaper om den globala marknaden för handel och handelns betydelse för att uppfylla målen i Agenda 2030. Målet är att ge deltagarna praktiska verktyg för att lyckas med exportfrämjande arbete och med handel med EU.
Deltagarna får både information om vad enskilda företag behöver för att kunna närma sig EU och andra konkreta verktyg som deltagarna kan använda i sitt vidare handelsfrämjande arbete.